Vitamín B12 (kobalamin) pro podporu tvorby spermií + další potvrzené zdravotní účinky

Vitamín B12 (též kobalamin) je velice důležitý vitamín. Bohužel si ho tělo samo nevyrábí, proto je ideální přijímat jej v přirozené stravě. Rostlinné potraviny B12 neobsahují, takže v jídelníčku musí být dostatek masa, mléčných výrobků, droždí, vajec, ryb a mořských živočichů. Do rostlinných výrobků se syntetický B12 přidává. Jde o tzv. fortifikované potraviny. Pro cíleně rychlé doplnění lze užívat doplňky stravy s B12.

Zajímat nás budou hlavně účinky B12 na sexuální zdraví muže, ale uvedeme i všechny další vědecky potvrzené zdravotní benefity.

vitamín B12, účinky

 

Zdravotní účinky vitamínu B12 (kobalaminu)

B12 má v organismu mnohé úkoly a tělesné procesy bez B12 nemohou fungovat správně. Podporuje tvorbu červených krvinek a tak ovlivňuje kvalitu krve. Udržuje normální funkce nervových buněk, které v otázce sexu potřebujete pro správný přenos erotických signálů a vjemů i k dosažení erekce.

Dále pak zvyšuje energii, díky čemu prodloužíte výkon a výdrž. Zlepšuje paměť a chrání srdce před nemocemi.

 

Podpora tvorby spermií a zvýšení jejich kvality

vitamín B12 a podpora plodnosti

B12 podporuje produkci buněk včetně spermií.

Vitamín B12 má důležitou roli při tvorbě spermií. Jeho nedostatek způsobuje nižší produkci spermií a tím snižuje i mužskou plodnost. Deficit B12 zároveň zvyšuje poškození spermií. Pomalá, poškozená či jinak nekvalitní spermie nedovede plavat přímo k vajíčku, kvůli čemu dochází k problémům s oplodněním ženy.

Podle studií pomáhají vysoké dávky B12 rychlému zvýšení počtu zdravých spermií. Testovaní muži s množstvím spermií 20 milionů na mililitr ejakulátu zvýšili svou produkci až na 100 milionů na mililitr. Denně užívali 1000 mikrogramů vitamínu B12.

Muži s nízkým obsahem B12 ve stravě měli zároveň mnohem vyšší množství abnormálních spermií, třeba spermie bez bičíku nebo spermie nepohyblivé.

Bohužel mužské zdraví ohrožuje i nedostatek B12 ve stravě jejich matek během těhotenství. Pokud matka nejí správně, dítě se již může narodit s poruchou reprodukční soustavy, co vede k problémům s plodností během dalšího života.

 

Zvýšení energie

Samotný vitamín B12 není zdrojem energie, takže tělo sám o sobě nepohání. Pomáhá ale proměňovat (metabolizovat) cukry ze stravy na energii, díky čemu organismus zvládá vyšší fyzický i psychický výkon. Opakujeme, že nedostatek B12 se projevuje i únavou a vyčerpáním, takže lidé s jeho deficitem by měli popřemýšlet nad doplňkem.

Upozorňujeme ale, že zvýšení energie funguje pouze u lidí s nedostatkem B12. Lidé, kteří mají dostatečnou stravu nebo ho již doplňují nebudou po zvýšení dávky pociťovat větší přívaly energie.

 

Podpora krvetvorby a prevence před chudokrevností (anémií)

vitamín B12 a podpora krvetvorby

B12 stimuluje produkci červených krvinek a bojuje proti chudokrevnosti.

Vitamín B12 je důležitý pro vytváření červených krvinek. Při deficitu B12 se počty krvinek snižují a nevyvíjejí správně. Červená krvinka má mít kulatý tvar a malou velikost. Krvinky během deficitu B12 jsou oválného tvaru a větší velikosti. Kvůli této deformaci mají problémy s pohybem, resp. se hůře dostávají z kostní dřeně do krevního řečiště. Navíc je jejich přenos zpomalený. Tento zhoršený stav se nazývá megaloblastická (megaloblastová) anémie.

Krev s nedostatečným množstvím červených krvinek nepřenáší dostatek kyslíku. Nedostatečná saturace krve kyslíkem se projevuje únavou, vyčerpaností, ztrátou fyzické i psychické síly. Zároveň dochází k oslabené funkci orgánů.

 

Chrání kondici a vitalitu mozku

vitamín B12 a podpora zdraví mozku

B12 podporuje myšlení, paměť a chrání mozek před předčasným stárnutím.

Nedostatkem B12 trpí často starší lidé a projevuje se u nich častějšími ztrátami paměti. Mozek věkem přirozeně atrofuje, což je stav, kdy mozek ztrácí zdravé a čilé neurony. Důsledkem toho je i stařecká demence.

Studie dokládá, že když byl těmto seniorům podáván vitamín B12 společně s omega-3 mastnými kyselinami, zhoršování mentálních funkcí se zpomalilo.

 

Podporuje duševní zdraví a zmírňuje depresi

B12 skutečně zlepšuje náladu a tlumí některé psychické potíže. B12 má svůj podíl i na vylučování a následném vstřebávání hormonu serotoninu (hormon štěstí a blahobytu). Serotonin ovlivňuje naši náladu a pokud ho není dostatek, člověk propadá špatným náladám. Dlouhodobý nedostatek způsobuje deprese a právě deficit B12 zaviňuje i deficit serotoninu.

Podle studie dosáhli pacienti užívající antidepresiva společně s vitamínem B12 mnohem rychlejší úlevy, než ti, kteří užívali pouze antidepresiva samotná.

Podle druhé studie již krátkodobé snížení hladiny B12 způsobuje zhoršení paměti a mentálního výkonu u lidí nehledě na věk.

 

Podpora pevnosti kostí

A zároveň prevence před osteoporózou, což je řídnutí kosí a vyšší riziko lámavosti. Studie na 2500 dospělých lidech dokázala sníženou hustotu kostí u lidí s deficitem vitamínu B12.

Osteoporóza postihuje častěji ženy, takže adekvátní příjem B12 je pro ně ještě důležitější.

 

Udržuje normální zrak

vitamín B12 a podpora zdraví očí

B12 podporuje funkce očí a udržuje dobrý zrak.

Deficit vitamínu zvyšuje riziko makulární degenerace. Jde o nemoc očí, která zhoršuje zrak. Ochrana před touto nemocí spočívá ve schopnosti B12 snížit množství homocysteinu v krvi. To je aminokyselina, která škodí celému organismu, nejen očím.

Pro zlepšení účinků B12 je vhodné zařadit také vitamín B6 (folát) nebo jeho syntetickou verzi kyselinu listovou. Studie na 5000 lidech starších 40ti let tyto závěry potvrdila. Účastníci užívali doplněk s vitamíny přes 7 let. Průměrně měli až o 34% nižší riziko onemocnění než skupina, která dostávala neúčinné placebo.

 

Ochrana zdraví srdce

Zvýšený obsah homocysteinu v krvi ohrožuje srdce a zvyšuje riziko jeho nemocí. Úroveň homocysteinu se zvyšuje během deficitu B12. Dostatek vitamínu hladinu homocysteinu snižuje, díky čemu klesá i riziko onemocnění srdce.

 

Podpora kondice vlasů, nehtů a kůže

vitamín B12 a podpora růstu vlasů

B12 pomáhá prokrvovat vlasové cibulky a vyživovat vlasy vydatněji.

Lidé s nedostatkem B12 mají problémy s křehkými a lámavými nehty, deformací a změnou barvy nehtů, změnou pigmentace kůže, slábnutím a padáním vlasů a problémy s afty a koutky v ústech. Doplnění B12 má prospěšné účinky a dokládají to i studie.

S dostatkem B12 v stravě těmito problémy pravděpodobně netrpíte, takže buďte ostřežití, a pokud se problémy náhle objeví, vyzkoušejte zvýšit příjem B12.

 

Prevence před vrozenými vadami dětí

Tato informace je důležitá hlavně pro těhotné ženy. Pokud nemají dostatek B12, kromě jejich zdraví je ohroženo také zdraví a vývoj dítěte, hlavně jeho mozek a nervová soustava. Může dojít k deformaci míchy a rizikem je také potrat nebo předčasný porod.

Děti žen s obsahem B12 menším než 250 miligramů na decilitr krve mají až 3x vyšší riziko, že se nenarodí zdravé. U žen s hodnotou pod 150 mg/dl je riziko pětinásobné.

 

Doporučená denní dávka B12

vitamín B12, denní doporučená dávka

Denní doporučená dávka vitamínu B12 (kobalaminu).

  • Doporučená denní dávka B12 je u lidí nad 14 let 2,4 mikrogramů denně. U lidí s pestrou a vydatnou stravou je toto množství lehce dosažitelné.

Pokud za den sníte třeba 2 vejce ke snídani, plátek hovězího k obědu a konzervu tuňáka k večeři, právě jste přijali více než dvojnásobek doporučené denní dávky. Tehdy není potřeba B12 doplňovat pomocí doplňků. Na vše stačí běžná strava. Doplněk užívejte, pokud jste vegan nebo vám lékař potvrdil, že máte poruchu vstřebávání B12.

  • Lidé starší 50 let již mohou zvažovat suplementaci, protože věkem se schopnost absorbovat látky z potravy slábne a hrozí deficit. Pořád pro ně ale platí doporučená denní dávka 2,4 mikrogramů.
  • Těhotné a kojící ženy potřebují vyšší příjem, aby nehrozily vývojové vady plodu. Těmto ženám se doporučuje 2,8 mikrogramů.
  • Vegani a vegetariáni také potřebují svých 2,4 mikrogramů za den. Jelikož nekonzumují maso ani živočišné produkty, musí se spoléhat pouze na doplňky stravy a potraviny obohacené vitamínem B12. Čtěte etikety důkladně, abyste měli vždy přehled o dostatečném příjmu. Pokud trpíte komplikacemi kvůli nedostatku, lze krátkodobě zvýšit příjem na 6 mikrogramů denně.

 

Zdroje vitamínu B12 v potravinách

zdroje vitamínu B12

B12 v přirozené, a tedy nejlépe využitelné formě obsahují POUZE živočišné potraviny.

Zvlášť vegany upozorňujeme, že rostlinná strava B1 neobsahuje. Vitamín B12, který přijímáte v doplňcích stravy nebo v obohacených rostlinných potravinách je hůře vstřebatelný a hůře využitelný.

Můžete se proto domnívat, že jste ho za den přijali dostatečné množství, ale v reálu přijímáte třeba pouze 10% z toho, co jste si vypočítali podle etikety. Neradi bychom vám mluvili do morálních a etických zásad stravování, ale vaše zdraví je důležité. Neobírejte se o něj, máte pouze jedno.

Člověk je všežravec a právě díky konzumaci masa dosáhl tam, kde je teď. Jezte proto:

  • Maso, ideálně hovězí, a hlavně také vnitřnosti. Játra, ledviny, jazyk, mozeček, brzlík a podobně. Ryby a mořské plody. Tuňák, sardinky.  Ústřice, mušle, škeble.
  • Mléčné výrobky, ideálně zakysané a z plnotučného mléka. Jogurty, acidofilní mléka, kefíry, cottage cheese. Podle studií je příjem B12 z mléčných výrobků dokonce vyšší než z ryb.
  • Vejce, přičemž vyšší obsah B12 mají žloutky.
  • Obohacené obiloviny. Ty jsou vhodné i pro vegany, kteří by jinak B12 ze stravy nepřijali. Výrobky z obilovin obsahují synteticky vyrobenou verzi B12, takže se vegani nemusí bát, že by konzumovali B12 ze živočišných zdrojů.

 

Komu nejčastěji hrozí nedostatek vitamínu B12?

Nebezpečným nedostatkem vitamínu B12 trpí přibližně 6% lidí. Bohužel mnozí další mají úroveň sice uspokojivou, ale ne ukázkovou. Deficitu aktuálně přispívají i nebezpečné stravovací směry typu veganství, frutariánství nebo neodborné restriktivní diety, které omezují některé potraviny nebo skupiny potravin. Pamatujte, že nejlepším prostředkem pro udržení optimální hodnoty vitamínu B12 vždy byla a bude strava. V tomto případě živočišné potraviny, jelikož ty rostlinné B12 neobsahují.

Někteří lidé trpí problémy se vstřebáváním B12 ze stravy i z doplňků a těmto lidem se musí v rámci léčby doplňovat do těla (konkrétně do svalu) injekčně. Jde ale o malé procento případů.

Deficitem B12 nejčastěji trpí:

  • starší lidé, senioři
  • pacienti s nemocemi trávící soustavy
  • pacienti po operaci střev či jiné části zažívacího ústrojí
  • vegani, lidé na přísných dietách
  • diabetici

 

Pro koho jsou vhodné doplňky stravy s vitamínem B12?

Nemá smysl užívat doplňky, pokud máte příjem B12 pokrytý v pestré stravě. To platí o všech živinách plošně. Správně se stravující člověk bez problémů se vstřebáváním živin má dostatek B12.

Doplňky jsou vhodné až pro lidi, kteří ho mají nedostatek, nebo jsou právě v životní situaci, kdy mají větší spotřebu než je příjem ze stravy.

  • těhotné a kojící ženy
  • vegani, lidé na dietách a další lidé s rizikovými stravovacími návyky
  • lidé po operaci žaludku

 

Vitamín B12 a často kladené otázky FAQ

Podporuje vitamín B12 produkci spermií?
Ano, B12 podporuje funkce reprodukční soustavy včetně varlat, snižuje oxidační působení na spermie, díky čemu je chrání a snižuje záněty, které mohou vést k oslabené produkci spermií.
Je vitamín B12 vhodný pro muže?
Ano. Je důležitý pro tvorbu červených krvinek a tím podporuje krvetvorbu a prokrvení, což se pozitivně odrazí i na síle erekce.
Ve kterých potravinách najdu vitamín B12?
Pozor, jako jeden z mála se vitamín B12 prakticky nenachází v rostlinných potravinách, proto jeho deficitem trpí hlavně vegani a vegetariáni.

Pro dostatečný příjem je důležité jíst maso, výborným zdrojem jsou zvířecí vnitřnosti, ryby, dále pak vejce, mléko, sýry, kysané mléčné výrobky a obohacené (fortifikované) cereálie.

Jak se projevuje nedostatek (deficit) vitamínu B12?
Nedostatek nejčastěji vede k chudokrevnosti (anémii – přesně proto jsou vegani pobledlí a „krve byste v nich nedořezal“). Kvůli tomu je člověk dlouhodobě unavený a vyčerpaný.

Deficit má také vliv na poškození nervů a vede k problémům se soustředěním, pamětí a myšlením.

Co mám jako vegan jíst pro doplnění vitamínu B12?
Doporučujeme popřemýšlet, zda je skutečně nutné nebezpečně omezovat svůj jídelníček pro „ušlechtilé“ důvody. Není rozumné nejíst maso a žít tak v soustavném deficitu dobře vstřebatelného a využitelného B12.

Pokud ale maso do jídelníčku nevrátíte, jezte alespoň fortifikované veganské potraviny obohacené o B12: houby, mořské řasy, sójové výrobky, doplňky stravy.

Které ovoce je zdrojem vitamínu B12?
B12 se v ovoci nenachází. To ale neznamená, že na ovoce a zeleninu máte zapomenout. Naopak. Obsahují mnohé jiné prospěšné látky pro mužské sexuální zdraví: vitamín B6 (folát), minerály, vlákninu, zdravé tuky a bílkoviny a mnohé další.
Jak dlouho trvá zotavení se z nedostatku vitamínu B12?
Může trvat až 6 až 12 měsíců, než se vytratí všechny negativní důsledky deficitu.
Podporuje B12 růst vlasů?
Ano, díky podpoře tvorby krve tato krev prokrvuje vlasové cibulky a přivádí do nich výživu. Dostatek B12 je pro zdraví a kondici vlasů velice důležitý.
Mohu se vitamínem B12 předávkovat?
Pokud B12 přijímáte v běžné stravě, předávkování nehrozí. Riziko nehrozí ani v případě nadměrného příjmu z doplňků. B12 je rozpustný ve vodě a tělo nadbytek vitamínu vyloučí močí.

V případě nárazových, extrémně vysokých megadávek B12 může dojít ke vzniku akné, hnisavým hrbolům a zarudnutí pokožky.

S jakým vitamínem bych neměl B12 užívat společně?
S vitamínem C. Céčko totiž může snižovat vstřebatelnost B12. Pokud je užíváte oba ve formě doplňků, dejte si mezi nimi aspoň 2 – 3 hodiny přestávku.
V jaké denní době bych měl B12 užívat?
Ve stravě kdykoliv během dne, jak jste zvyklý jíst. V doplňcích si sledujte etiketu.

Obecně se doporučuje užívání ráno na prázdný žaludek a zapít sklenicí čisté vody.

Mám se obávat, zda není můj B12 příliš vysoký?
Pokud necítíte žádné komplikace, nadbytku se bát nemusíte. Šance na předávkování je minimální.
Může nadbytek B12 způsobovat nespavost?
Ano, může, protože stimuluje energii. Proto je vhodné užívat B12 ráno. Před spaním by mohlo dojít k neschopnosti usnout.
Jak dlouho trvá, než začne doplněk s B12 účinkovat?
Vždy závisí na cíli, který chcete s doplňkem dosáhnout. Odezva se ale dostavuje obvykle do 48 až 72 hodin (pokud mluvíme třeba o podpoře krvetvorby).
Se kterými léky bych neměl vitamín B12 užívat?
Některé léky snižují vstřebávání B12. Jsou to třeba antibiotika, protizáchvatové léky, léky na pálení žáhy.
Není vitamín B12 škodlivý pro játra?
Ne, je bezpečný. O tom, že by poškozoval játra, nejsou dostatečné důkazy.
Může mi vitamín B12 způsobit průjem?
Ano, je to možné. B12 stimuluje svalové kontrakce v trávící soustavě, takže pomáhá rychlejšímu vyprazdňování. Zároveň podporuje produkci trávících šťáv, které potravu rychleji rozloží a tím i rychleji vyloučí.
Může B12 způsobovat úzkost?
Ne, právě naopak pomáhá úzkostné stavy a psychickou nepohodu tlumit.
Pomůže mi vitamín B12 zhubnout?
V jisté malé míře ano. B12 metabolizuje (proměňuje) cukry na energii, díky čemu urychluje spalování energetických zásob v těle. To může vést k menší ztrátě váhy.
Jak mohu nejrychleji doplnit vitamín B12?
Určitě si dnes k obědu a k večeři dejte kus dobrého masa a nebojte se vnitřností (játra). V lékárně nebo přes e-shop si kupte doplněk stravy s B12. Ihned tak můžete zvýšit příjem v jedné tabletě denně.
Mohu užívat vitamín B12 bez lékařského předpisu?
Ano, doplňky s B12 nejsou vázané na lékařský předpis a lze je nakupovat bez problémů.

 

Další články o kvalitě spermií, ejakulátu a podpoře plodnosti

Množství a objem ejakulátu – proč se snižuje, proč je to veliký problém a co si o tom myslí vaše žena?
Poruchy ejakulace – 6 intimních mužských trápení
Mohu otěhotnět, pokud se ejakulát pouze otře o vagínu? Jaká je šance?
Co se stane, pokud nebudete ejakulovat a zadržovat spermie?
Vitamíny a minerály pro muže na plodnost – co nesmí chybět v jídelníčku plodného chlapa?

erekce_cz na facebooku

 

Leave a Reply