Vitamín B9 (folát, kyselina listová): Účinky na sexuální a celkové zdraví muže, bohaté zdroje a bezpečné dávkování.

Vitamín B9 je důležitý vitamín pro zdraví muže. Má silný vliv na sexuální funkce – schopnost dosáhnout a udržet erekci, ale hlavně pro podporu plodností. Díky B9 muž produkuje více spermií ve vyšší kvalitě.

Vitamín B9 hledejte hlavně v rostlinné stravě, ale také ve zvířecích vnitřnostech. Nejvíce se ho nachází v tmavě zelených druzích zeleniny (tabulka níže), ale také ve zvířecích vnitřnostech a mořských plodech. Pokud máte v jídelníčku málo zeleniny nebo se vám zdá, že vám B9 chybí, na trhu jsou mnohé doplňky stravy. Díky nim dodržíte ideální denní dávku v jedné tobolce či tabletě.

Vyjmenujeme všechny studiemi podepřené účinky vitamínu B9, vysvětlíme, v čem se liší od folátu a kyseliny listové a doporučíme bezpečné a zdraví prospěšné dávkování.

vitamín B9, účinky

 

Vitamín B9 pro muže: Účinky na sexuální zdraví a kondici

Vitamín B9 si organismus nedovede vyrábět sám, proto je odkázán na příjem ze stravy, a díky moderním výrobním procesům také z doplňků stravy. Samozřejmě doporučujeme myslet hlavně na dostatečně pestrý jídelníček s dostatkem zeleniny.

Váš organismus využívá vitamín B9 na:

  • produkci buněk a opravu těch poškozených (včetně produkce spermií)
  • produkci červených krvinek a tvorby krve, a nepřímo tedy i k lepšímu prokrvení organismu (potřebné pro spolehlivou erekci)
  • u žen je B9 velice důležitý pro správný vývoj plodu

 

Podporuje mužskou plodnost

vitamín B9 a podpora plodnosti

B9 podporuje tvorbu a kvalitu buněk včetně spermií.

Vitamín B9 najdete často v doplňcích stravy pro podporu mužské plodnosti. Nejčastěji se kombinuje se zinkem, který má na plodnost a tvorbu spermií významné účinky a je velice důležitý.

Další studie a výzkumy účinků pořád probíhají. Je tak možné, že se v blízké době dovíme o dalších důkazech prospěšnosti vitamínu B9. Co se týče podpory plodnosti jsou důkazy zatím omezené.

 

Podporuje růst a kvalitu vlasů

vitamín B9 a podpora růstu vlasů

B9 vás ochrání před předčasným vypadáváním a šedivěním vlasů.

Padání vlasů a postupné rozšiřování pleše či koutů a šedivění jsou pro stárnoucího muže noční můra. Bohužel dnes vidíme už i pouze 25-30leté mladíky téměř bez vlasů. Kromě nesprávné stravy a nedostatku živin padání vlasů zesiluje hormonální nerovnováha.

Vitamín B9, resp. jeho syntetická forma kyselina listová podporuje zdravý růst buněk a platí to samozřejmě i pro vlasové buňky. Opět lze doporučit zdravé a vydatné stravování, ale také doplňky stavy s kyselinou listovou nebo kosmetiku s jejím obsahem (šampony, kondicionéry, vlasové balzámy).

Uvedeme studii tentokrát na ženách, které šedivěly předčasně. Studie zjistila, že měly v krvi mnohem menší koncentraci folátu (přirozená forma B9), ale také vitamínu B12 a biotinu.

Opět potřebujeme více závěrů studií, ale již nyní víme, že deficit B9 způsobuje předčasné padání a šedivění vlasů. Jeho doplněním kvalitu a růst vlasů podpoříme.

 

Má příznivý účinek na zdraví srdce

vitamín B9 a zdraví srdce

B9 chrání zdraví srdce a cévy před ucpáváním.

Nemoci srdce jsou rozšířené a i v Česku na ně umírá nejvíce mužů. Statisticky jedno ze 4 úmrtí má „na svědomí“ právě nemocné srdce. Mrtvice a infarkty způsobuje hlavně poškozování a ucpávání cév (ateroskleróza).

Vitamin B9 pomáhá metabolizovat (rozkládat a vstřebávat) látky, které se jinak ukládají v cévách a postupně je ucpávají. Nedostatek B9 naopak vede ke zvýšenému a rychlejšímu ucpávání cév. To poznáte také na oslabené erekci, kdy do penisu neproudí dostatek krve. Erekce není životně důležitá, ale ochrana srdce ano. Doplňování B9 snižuje riziko nemocí srdce a cév.

Kromě toho pomůže i s vysokým krevním tlakem (hypertenze) a podpoří prokrvení celého organismu.

 

Zmírňuje depresivní stavy

vitamín B9 a deprese

Antidepresiva na léčbu deprese zabírají lépe společně s vitamínem B9.

I u pacientů s depresí byla zjištěna snížená hladina B9. Studie zkoumala až 35 000 lidí s depresí a u většiny z nich byla hladina vitamínu nebezpečně snížená. Stravování depresivních lidí bylo na vitamín B9 chudé oproti lidem bez psychických komplikací.

Další studie na 966 lidech zjistila, že lidé dodržující předepsanou léčbu deprese, kteří zapojili i doplněk s B9, významně snížili své negativní příznaky. Výsledky byly lepší, než při užívání samotných antidepresiv.

 

Další zdravotní účinky vitamínu B9

B9 je velice komplexní vitamín a podílí se na mnoha tělesných procesech. Má tedy mnohem více pozitiv než „pouhou“ podporu plodnosti a prokrvení organismu.

  • Antioxidační účinek: Chrání buňky před poškozením, předčasným stárnutím a oxidačním stresem.
  • Podpora imunity: Nedostatek B9 vede ke zvýšenému riziku infekcí a zánětů.
  • Správný vývoj plodu: Kvůli nedostatku B9 v matčině stravě se může dítě narodit s defekty páteře a dalšími abnormalitami.
  • Prospěšný při léčbě nemocných ledvin: B9 zpomaluje šíření a zhoršování nemocných ledvin.
  • Chrání zrak a oddaluje slepotu u lidí s poškozením zraku.
  • Zlepšuje pigmentaci kůže a chrání ji proti různým skvrnám a kosmetickým nedostatkům.
  • Chrání mozek před předčasnou degenerací funkcí.
  • Chrání játra před poškozením.
  • Chrání sluch u starších lidí.

 

Nejlepší zdroje vitamínu B9 v potravinách

zdroje vitamínu B9 v potravinách

Snažte se jíst co nejvíce zelených druhů zeleniny a listové zeleniny.

Vitamín B9 je rozpustný ve vodě. To znamená, že pro vstřebání do organismu nepotřebuje tuky jako jiné vitamíny. Existují běžné, ale bohaté zdroje B9, a také cíleně obohacené (bohužel tedy již zpracované) potraviny.

Vitamín B9 ale najdete i v jiných běžných potravinách, proto pořád doporučujeme pestrý a čerstvý jídelníček. Tehdy se o nedostatek B9 ani dalších prospěšných látek bát nemusíte.

Potravina: Porce / procento denní doporučené dávky:
Luštěniny (fazole, čočka, cizrna) 1 šálek vařených luštěnin / cca. 30 – 90 % DDD
Chřest 90 g vařeného / 33 % DDD
Vejce 1 vejce / 6 % DDD
Listová zelenina  (špenát, saláty, kapusta) 30 g syrových listů / 15 % DDD
Řepa 1 šálek syrové / 37 % DDD
Citrusy (citron, pomeranč, grep, pomela, mandarinka) 1 velký / 14 % DDD
Brokolice 1 šálek syrové / 14 % DDD
Oříšky a semínka 30 g / 6 % DDD
Hovězí játra 90 g vařených / 54 % DDD
Klíčky a výhonky 30 g / 20 % DDD
Papája 1 šálek syrové / 13 % DDD
Banán 1 střední / 6 % DDD
Avokádo 1 velké / 40 % DDD
Fortifikované (obohacené) cereálie 1 šálek / 25 % DDD

 

Užívání a dávkování

denní doporučená dávka vitamínu B9

Dospělý člověk by měl ve stravě přijmout 400 µg B9 denně.

Pro zdravou dospělou osobu je denní doporučená dávka vitamínu B9 400 mikrogramů. U těhotných žen je to až 800 µg, protože dítě potřebuje B9 pro správný vývin a růst.

Malé děti potřebují B9 logicky méně než dospělák.

Zdravý dospělý člověk průměrné váhy: 400 µg
Těhotná žena: 400 – 800 µg
Děti do 14 let: 400 µg
Děti 13 – 8 let: 300 µg
Děti 8 – 4 roky: 200 µg
Děti 3 – 1 rok: 150 µg
Kojenci 12 – 7 měsíců: 80 µg
Kojenci do 6 měsíců: 65 µg

 

Rozdíl mezi vitamínem B9, folátem a kyselinou listovou

Na doplňcích stravy, ale i v odborné literatuře se můžete setkat se střídavým pojmenováním vitamínu B9 jako kyselina listová nebo folát. Jde tedy o to samé nebo existují rozdíly?

Kyselina listová a folát jsou 2 rozdílné formy vitamínu B9 a také se různě využívají:

 

Vitamín B9 a folát

Folát je název pro přirozeně se vyskytující vitamín B9. Když jíte třeba špenát s vysokým obsahem B9, konzumujete tak vlastně folát. Jde o tu samou látku se dvěma názvy.

Folát dostal název podle latinského slova folium, co znamená list. Samozřejmé je to díky jeho vysokému obsahu v listové zelenině a listech samotných. Folát se před vstupem do krevního řečiště proměňuje na jiné, složitější látky (konkrétně kyselina levomefolová nebo 5-methyltetrahydrofolát, 5-MTHF).

 

Kyselina listová

Kyselina listová (také pteroylmonoglutamová) je syntetická forma vitamínu B9. Je tedy vyrobena v laboratoři. Běžně se s ní obohacují potraviny, nejčastěji různé cereálie, snídaňové směsi, křupavé dobroty na snídani a kaše.

Kyselina listová má nižší vstřebatelnost a využitelnost než folát. Vstřebávání také trvá delší dobu. Opět tedy zdůrazňujeme význam stravy bohaté na vitamín B9. Tělo jej lépe vstřebá a využije větší množství.

Když tedy přijmete 400 miligramů kyseliny listové, tělo nedovede vstřebat plnou dávku, ale pouze její část. To je také důvod, proč by se měly užívat doplňky dlouhodobě a pravidelně. Pouze tak lze zajistit, že budou účinkovat správně.

Zároveň zde vzniká riziko. Nevstřebaná kyselina listová se volně pohybuje v krevním řečišti. Mohou se objevit negativní příznaky – nevolnost, průjmy, změny chování a zmatenost, kožní reakce a podobně.

Proto doplňky s kyselinou listovou užívejte přesně podle doporučeného dávkování a zaměřte se hlavně na čerstvou rostlinnou stravu a zvířecí vnitřnosti.

 

Vitamín B9: Často kladené otázky FAQ

Pomáhá vitamín B9 s erektilní dysfunkcí?
Ano, pravidelné doplňování vitamínu B9 zlepšuje erektilní funkce u pacientů s erektilní dysfunkcí.

U účastníků studie s erektilní dysfunkcí se navíc potvrdilo, že měli v krvi nízký obsah kyseliny listové.

Jaké jsou výhody vitamínu B 9?
U mužů podporuje plodnost (zvyšuje produkci a objem spermií). Vitamín B 9 (folát) podporuje tvorbu červených krvinek a tím i krvetvorbu, podílí se na růstu zdravých buněk a jejich správném fungování. Zlepšuje zdraví srdce, pevnost vlasů a tlumí příznaky deprese. U těhotných žen je důležitý pro správný vývoj plodu. B9 snižuje riziko vrozených poruch mozku a páteře.
Má B9 nějaké preventivní účinky?
Je vhodný v rámci prevence před chudokrevností (anémií) a také se podává během její léčby pro podporu krvetvorby.
Jak se projevuje nedostatek (deficit) vitamínu B9?
Nejčastěji je to únava, vyčerpání a slabost, bušení srdce, problémy s dýcháním, bolesti hlavy až migrény, nervozita a podrážděná nálada, neschopnost soustředit se.
Jak dochází k deficitu vitamínu B9?
Nedostatek B9 mají lidé, kteří nejedí dostatek čerstvé zeleniny ani ovoce, luštěnin a obilovin.

Nevhodná je také dlouhá a silná tepelná úprava, která obsah B9 v potravinách snižuje. Pokud je strava dlouhodobě nedostatečná, dochází k dlouhodobému deficitu vitamínu B9 v organismu a začínají se projevovat negativní účinky.

Které potraviny obsahují nejvíce vitamínu B9? Které jsou nejlepší zdroje?
Ideálně všechna tmavě zelená a listová zelenina (špenát, různé druhy listových salátů, košťálová zelenina, brokolice, kapusta, chřest, zelené fazolky), dále pak semínka a oříšky, celá zrna a celozrnné výrobky, z masa jsou to játra a další vnitřnosti a mořské plody. Mějte v jídelníčku dostatek zelených druhů zeleniny a nebojte se zvířecích vnitřností.
Pokud užívám doplněk s vitamínem B9, kdy je vhodné užívat ho?
Pokud užíváte doplněk denně, užívejte ho vždy ve stejný čas. Zda to bude ráno nebo večer je na vás.

Doplněk vždy užívejte podle příbalového letáku a nezapomeňte přípravek zapít dostatkem čisté vody. Vitamín B9 lze užívat jak nalačno, tak s jídlem.

Jak dlouho mám B9 užívat?
Pokud vám jde o zlepšení kvality spermií a podporu plodnosti, ideální je užívat B9 několik měsíců až půl roku před plánovaným oplodněním partnerky. Vždy ale myslete i na dostatečný příjem ve stravě, která by měla být čerstvá a pestrá celý život.
Jaký je rozdíl mezi vitamínem B9, folátem a kyselinou listovou??
Kyselina listová a folát jsou 2 různé názvy pro vitamín B9. Folát se vyskytuje v potravinách přirozeně. Kyselina listová je syntetický B9 a obsahují ji doplňky stravy, nebo se kyselinou dodatečně obohacují potraviny (tzv. fortifikované potraviny o kyselinu listovou).
Jaké jsou příznaky a negativa předávkování vitamínem B9 (hypervitaminóza b9)?
Při konzumaci čerstvé a pestré stravy riziko předávkování nehrozí.

Pokud ale užijete více B9 v doplňku, předávkování se může projevit v podobě nevolnosti a ztráty chuti k jídlu, bolavého břicha a nevolnosti, nadýmáním, nepříjemně hořkou pachutí v ústech, problémy s koncentrací, nespavostí a problémy se spánkem, podrážděnou náladou, depresí nebo nečekaným sexuálním vzrušením.

Jaká je denní doporučená dávka vitamínu B9?
Zhruba 400 miligramů pro dospělou osobu průměrné váhy.
Mohu užívat B9 a B12 dohromady?
Ano. Nejsou známé žádné negativní účinky kombinace vitamínu B9 s B12. Pokud máte pochybnosti nebo pociťujete negativní účinky, doporučujeme zajít za lékařem.
Je B9 a B12 to samé?
Ne, jde o 2 různé živiny. Tělo si ani jednu z nich nedovede vyrábět samo, takže je důležité mít jich dostatek v potravě nebo aspoň v doplňcích stravy (vždy ale až po úpravě jídelníčku tak, aby obsahoval více zeleniny).

erekce_cz na facebooku

 

Leave a Reply